عدالت adalet

عدالت adalet

قانون تجارت بخش سی ام

مبحث پنجم

در تشخيص مطالبات طلبكارها

ماده 462- پس از صدور حكم ورشكستگي طلبكارها مكلفند در مدتي كه به موجب اخطار مدير تصفيه در حدود نظامنامه وزارت عدليه معين شده، اسناد طلب خود يا سواد مصدق آن را به انضمام فهرستي كه كليه مطالبات آنها را معين مي نمايد به دفتردار محكمه تسليم كرده قبض دريافت دارند.

ماده 463- تشخيص مطالبات طلبكارها در ظرف سه روز از تاريخ انقضاي مهلت مذكور در ماده قبل شروع شده بدون وقفه در محل و روز و ساعاتي كه از طرف عضو ناظر معين مي گردد به ترتيبي كه در نظامنامه معين خواهد شد تعقيب مي شود.

ماده 464- هر طلبكاري كه طلب او تشخيص يا جزء صورت حساب دارائي منظور شده مي تواند در حين تشخيص مطالبات ساير طلبكارها حضور بهم رسانيده و نسبت به طلبهائي كه سابقاً تشخيص شده يا فعلاً در تحت رسيدگي است اعتراض نمايد، همين حق را خود تاجر ورشكسته هم خواهد داشت.

ماده 465- محل اقامت طلبكارها و وكلاي آنها در صورت مجلس تشخيص مطالبات معين و بعلاوه توصيف مختصري از سند داده مي شود و تعيين قلم خوردگي يا تراشيدگي يا الحاقات بين السطور نيز بايد در صورت مجلس قيد و اين نكته مسلم شود كه طلب مسلم يا متنازع فيه است.

ماده 466- عضو ناظر مي تواند به نظر خود امر به ابراز دفاتر طلبكارها دهد يا از محكمه محل تقاضا نمايد صورتي از دفاتر طلبكارها استخراج كرده و نزد او بفرستد.

ماده 467- اگر طلب مسلم و قبول شد مدير تصفيه در روي سند عبارت ذيل را نوشته امضاء مي نمايد و عضو ناظر نيز آن را تصديق مي كند. « جزو قروض...مبلغ...قبول شد به تاريخ....»
هر طلبكار بايد در ظرف مدت و به ترتيبي كه بموجب نظامنامه وزارت عدليه معين مي شود التزام بدهد طلبي را كه اظهار كرده طلب حقيقي و بدون قصد استفاده نامشروع است.

ماده 468- اگر طلب متنازع فيه واقع شد عضو ناظر مي تواند حل قضيه را به محكمه رجوع و محكمه بايد فوراً از روي راپورت عضو ناظر رسيدگي نمايد محكمه مي تواند امر دهد كه با حضور عضو ناظر تحقيق در امر بعمل آيد و اشخاصي را كه مي توانند راجع به اين طلب اطلاعاتي دهند عضو ناظر احضار يا از آنها كسب اطلاع كند.

ماده 469- در موقعي كه اختلاف راجع به تشخيص طلبي به محكمه رجوع شده و قضيه طوري باشد كه محكمه نتواند در ظرف پانزده روز حكم صادر كند بايد بر حسب اوضاع امر دهد كه انعقاد مجلس هيئت طلبكارها براي ترتيب قرارداد ارفاقي به تأخير افتد و يا اينكه منتظر نتيجه رسيدگي نشده و مجلس مزبور منعقد شود.

ماده 470- محكمه مي تواند درصورت تصميم به انعقاد مجلس قرار دهد كه صاحب طلب متنازع فيه معادل مبلغي كه محكمه در قرار مزبور معين مي كند موقتاً طلبكار شناخته شده در مذاكرات هيئت طلبكارها براي مبلغ مذكور شركت نمايد.

ماده 471- درصورتي كه طلبي مورد تعقيب جزائي واقع شده باشد محكمه مي تواند قرار تأخير مجلس را بدهد ولي اگر تصميم به عدم تأخير مجلس نمود نمي تواند صاحب آن طلب را موقتاً جزو طلبكاران قبول نمايد و مادام كه محاكم صالحه حكم خود را نداده اند طلبكار مزبور نمي تواند به هيچ وجه در عمليات راجعه به ورشكستگي شركت كند.

ماده 472- پس از انقضاي مهلت هاي معين در مواد 462 و 467 به ترتيب قرارداد ارفاقي و به ساير عمليات راجعه به ورشكستگي مداومت مي شود.

ماده 473- طلبكارهائي كه در مواعد معينه حاضر نشده و مطابق ماده 462 عمل نكرده نسبت به عمليات و تشخيصات و تصميماتي كه راجع به تقسيم وجوه قبل از آمدن آنها بعمل آمده حق هيچگونه اعتراضي ندارند ولي در تقسيماتي كه ممكن است بعد به عمل آيد جزء غرما حساب مي شود بدون اينكه حق داشته باشند حصه را كه در تقسيمات سابق به آنها تعلق مي گرفت از اموالي كه هنوز تقسيم نشده مطالبه نمايند.

ماده 474- اگر اشخاصي نسبت به اموال متصرفي تاجر ورشكسته دعوي خياراتي دارند و صرف نظر از آن نمي كنند بايد آن را در حين تصفيه عمل ورشكستگي ثابت نمود و بموقع اجراء گذارند.

ماده 475- حكم فوق درباره دعوي خياراتي نيز مجري خواهد بود كه تاجر ورشكسته نسبت به اموال متصرفي خود يا ديگران دارد مشروط بر اينكه ضرر طلبكارها نباشد.

فصل هفتم

در قرارداد ارفاقي و تصفيه حساب تاجر ورشكسته

مبحث اول

در دعوت طلبكارها و مجمع عمومي آنها

ماده 476- عضو ناظر در ظرف هشت روز از تاريخ موعدي كه بموجب نظامنامه مذكور در ماده 467 معين شده به توسط دفتردار محكمه كليه طلبكارهائي را كه طلب آنها تشخيص و تصديق يا موقتاً قبول شده است براي مشاوره در انعقاد قرارداد ارفاقي دعوت مي نمايد، موضوع دعوت مجمع طلبكارها در رقعه هاي دعوت و اعلانات مندرجه در جرايد بايد تصريح شود.

ماده 477- مجمع عمومي مزبور در محل و روز و ساعتي كه از طرف عضو ناظر معين شده است در تحت رياست مشاراليه منعقد مي شود. طلبكارهائي كه طلب آنها موقتاً قبول گرديده يا وكيل ثابت الوكاله آنها حاضر مي شوند تاجر ورشكسته نيز به اين مجمع احضار مي شود مشاراليه بايد شخصاً حاضر گردد و فقط وقتي مي تواند اعزام وكيل نمايد كه عذر موجه داشته و صحت آن به تصديق عضو ناظر رسيده باشد.

ماده 478- مدير تصفيه به مجمع طلبكارها راپورتي از وضعيت ورشكستگي و اقداماتي كه بعمل آمده و عملياتي كه با استحضار تاجر ورشكسته شده است ميدهد راپورت مزبور به امضاء مدير تصفيه رسيده به عضو ناظر تقديم مي شود و عضو ناظر بايد از كليه مذاكرات و تصميمات مجمع طلبكارها صورت مجلس ترتيب دهد.

ادامه مطلب در بخش سی و یکم


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: شنبه 1 فروردين 0برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM